Priča o punk pjesmi s ruba čelične zavjese
Fascinantna priča o punk pjesmi “No Room For You”, koju je prije više od četiri desetljeća snimio britanski street punk bend, Demob, a potom je obradili KUD Idijoti, pretočena je u knjigu “U potrazi za Titovim punkerima” od strane autora Barry-a Phillipsa, koji je u četvrtak, 28. studenog, knjigu predstavio u Dnevnom boravku Rojca u društvu poznatog Saleta Verude uz moderiranje Borisa Bjelice.
Sad već davne 1981. godine mladi street punk band Demob iz Velike Britanije snimio „No Room for You“ (“Za vas nema mjesta”), koju je potpisao njihov tadašnji basist, mladi Velšanin na ‘privremenom radu’ u Engleskoj, Barry Phillips, ne mogavši ni zamisliti da će pjesma doživjeti veliku popularnost, ali ne u Velikoj Britaniji – već u dijelu Europe o kojem on nije znao ništa. Točnije, u bivšoj Jugoslaviji I to pod nazivom “To nije mjesto za nas” i automatski postala punk himna upravo zahvaljujući izvođenju KUD Idijota.
“Godina 1976. bila je prijelomna za mene kao jednog 14-godišnjaka koji je prvi put čuo legendarni hit “Anarchy in the UK” benda Sex Pistols,” objasnio je Berry Phillips publici u Dnevnom. “Tada sam sve ploče koje sam imao prodao svom bratu, samo kako bi kupio albume bendova The Damned i Sex Pistols.”
Nedugo potom, mlađahni Barry počeo je s prijateljima odlaziti na koncerte svakog punk benda koji su mogli pronaći: Discharge, UK Subs, Angelic Upstarts, Siouxie and the Banshees, The Jam, Siouxsie and the Banshees, The Stranglers i mnogih drugih. Trebalo je samo par mjeseci da s prijateljima oformi njihov band Blitz Boys te snime “These New Shoes” te održe svoj prvi koncert s tada poznatim britanskim punk bendom D-Mob. Band se razlikovao od ostalih po tome što su čak dva člana bila druge boje kože na tada uvjerljivo bjelačkoj punk sceni. Ta je činjenica rezultirala s vrlo toksičnom atmosferom koja je izazivala dosta nasilja na koncertima. Upravo zbog jednog takvog incidenta, član Demoba završava u zatvoru, a pri izlasku se Blitz Boysima. U tom sastavu Demob snima pjesmu koja je postala simbol punk otpora, a nekoliko desetljeća kasnije, i iskra koja je inspirirala nastanak Barrijeve knjige. Zbog neizdržive atmosfere na sceni, Barry odlazi iz Demoba, seli se na sjever zemlje i odlučuje se na novinarstvo te upisuje studij suvremene povijesti.
O obradi pjesme “No Room For You” doznaje putem Facebook poruke njemu nepoznate osobe iz Kragujevca. Brzom pretragom nalazi na YouTubeu obradu u izvedbi KUD Idijota koja je imala čak 150.000 pregleda, dok je originalna izvedba od Demoba imala tek 30.000 pregleda. Na svoje veliko iznenađenje, Barry, daljnjom potragom, Barry je otkrio veliku i vrlo bogatu jugoslavensku punk scenu te se uputio prvo u Kragujevac, kod osobe koja ga je uputila u postojanje obrade, a potom i u druge gradove, Ljubljanu, Pulu, Rijeku, Beograd, Novi Sad i Zagreb, brzo pronalazeći sugovornike. Upravo na temelju tih otkrića i povijesti sugovornika nastaje knjiga „U potrazi za Titovim punkerima“ koju je predstavio i pulskim punkerima i poklonicima u Dnevnom boravku Rojca.
Priča Saše Milovanovića, bolje znanom kao Sale Veruda, jednog od utemeljitelja KUD Idijota,kreće 80-ih godina, kada je do Pule je stigao kompilacijski album „Punk & Disorderly Vol. 1“ na kojem je po drugi put objavljena „No Room For You“ koja mu se odmah svidjela. Sa slabim znanjem engleskog, odlučuje napisati tekst pjesme na hrvatskom jeziku dajući joj naziv “To nije mjesto za nas”. Pjesma postaje veliki hit uz ogroman broj poklonika, ali proći će desetljeća prije nego Sale dođe u kontakt s Berryem.
“Bila je 2017. godina,” s pričom je počeo Sale. “Stigne meni mail! „Dobar dan, dobar dan, ja sam Barry Phillips, nekadašnji basista benda Demob i trenutno živim u Holandiji. Odavno sam odselio iz Engleske…“ i, kako je krenulo pismo, ja sam u prvom trenutku progutao knedlu, pa sam pretrnuo, pa pomislio šta sam sad zeznuo. Sad će autorska prava, pa zašto niste nikoga pitali, pa…,” ispričao je uz smijeh, prisjećajući se prvog kontakta s Barryjem.
Zanimljivo je da je originalna pjesma u Velikoj Britaniji imala puno manje uspjeha. Možda je najbolje opisuje podatak da je jedini kritički osvrt na sada poznatu singlicu iz ’81.-e, onaj objavljen u glazbenom magazinu Melody Maker, koji je glasio: „To je neko novo hipijevsko s*anje“.
No pjesma je u bivšoj Jugoslaviji ipak postala hit što je ponukalo Barrya da dozna sve što može o jugoslavenskom punku, uvelike se iznenadivši pronalazeći baš tako veliku i kvalitetnu scenu, kako je rekao, „na rubu čelične zavjese“.
Zanimljiva priča bila je itekako vrijedna da je upravo Barry kao povjesničar suvremene povijesti ispriča putem knjige i upozna ljude s druge strane kanala, ali i velike bare, o povijesti punk scene, te društvenom i kulturnom kontekstz Jugoslavije 80-ih godina, upravo kroz punk glazbu.
Hrvatski prijevod knjige “U potrazi za Titovim punkerima” objavio je Rockmark, a djelo na više od 300 stranica predstavlja važan doprinos suvremenoj povijesti i povijesti glazbe ovih prostora.
Program u Dnevnom boravku Rojca održan je uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te Zaklade Kultura nova.